موارد مقررات ملی ساختمان در سیم کشی


نقش مقررات ملی ساختمان در سیم کشی و جا ی گیری  تابلو ها  و ادوات برقی در محل های مشخص شده

- اجرای کلیه دستور العمل ها و رویه های ابلاغ شده از طرف وزارت نیرو و شرکت توانیر در خصوص مصرف بهینه برق . ماده1  - تعاریف1-3 قانون: منظور قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می باشد .3 مقررات ملی ساختمان: منظور کلیه قواعد و اصول، دستورالعملها و مباحث مقررات ملی ساختمان که مرتبط با مهندسی برق می باشد .7-3 سازمان کشور: منظور سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد .-3-3 سازمان استان: منظور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان می باشد .3 دفتر نمایندگی: دفتری که به نمإیندگی از سازمان استان در شهرستان ها و شهرها دایر شده است .-3 توانیر. منظور شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع کشور نیروی برق می باشد .

3 توزیع مربوطه  . منظور متولی توزیع نیروی برق در شهرستان و یا استان مربوطه می باشد.3 مناطق برق. ادارات برق که زیرمجموعه شرکت توزیع یا برق منطقه ای سیستان و بلوچستان و متصدی برق رسا نی به محدوه ساختمان مورد تطر می باشند.-9-3 دفتر اجرایی نظارت برق .   نظارت هبأن مد یره سازمان اسنان تشکیل می شود و نوزیع کار را راسآ بر عهده دا شته و یا بر چگونگی تطارت و نحوه توزیع کار در دفاتر نمایندگی تطارت خواهد داشت.-10-3 کمیته کارشناسی حل اختلاف تاسیسات برق: کمیته ای است متشکل از سه عضو پایه یک اصلی برق منتخب هیأت مدیره سازمان استان که وظیفه اصلی أن حل اختلاف یبن طراحان، ناطران، مجریان و مالکان است.-11-3   است ن: کمیته ای است متشکل از نماینده توزیع مربوطه، نماینده سازمان مسکن و شهر سازی استان و سازمان استان که جهت پیشبرد اهداف تفاهم نامه بر اساس شیوه نامه اجرا یی تشکیل می گردد و مسائل محلی و مشکلات حل نشده در کمیته کارشناسی حل اختلاف را بررسی و در صورت امکان طبق مقررات حل، و در غیر این هورت مسائل را هی نامه ای به کمیته توسعه تفاهم نامه اعلام می نما ید.12-3 -کمیته انوسعه تفاهم نامه و شیوه نامه: کمیته ای است متشکل از نمایندگان وزارت مسکن و شهر سازی، وزارت نیرو و سازمان کشور که حسب مورد و یا اضطرار تشکیل جلسه زاده و موارد ارجاعی را بررسی و اتخاد تصمیم می نما ید. ضمنا سیاست های لازم را برای توسعه تفاهم نامه اتخاد و در شیوه نامه اجرا یی آن دخالت می دهد و سپس جهت اجرا به مراجع دیربط ابلاغ می کند. اعضای این کمیته توسط دستگاههای مربوط (برای مدت دو سال) منصوب میگردند و-17-3 دورهی أق ثمی. دوره هایی است که توسط دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی با کشور ابلاغ میگردد. آموزش سازمان استان میباشد که با هماهنگی کمیته توسعه تفاهم نامه صورت می گیرد.3 13 مندهی اح و ظ نر . مهندسان برق دار ای پروانه اشتغال به کار (اصلی برای مهندسان طراح) زر پایه های یک، دو و سه که >ور 0 و یا دور 0 های آموزثی مومو بند ( f- ا) این شیو 0 نامه را گدراند 0 باشند.-14-3 ط ق . اشخاص حقیقی و حقوقی مستند که دوره های آموزشی مصوب را گدرا نده باشند و صلاحیت آنها در اجرای تاسیسات برقی ساختمان توسط وزارت مسکن و شهر سازی تایید شده باشد. مجریان تجربی که دار ای پروانه کسب تسجیل شده می باشند پس از گدراندن دوره های آموزشی مصوب در حوزه شمول این ماده قرارخواهند گرفت.

تبصره 1 . مجریان تجربی دار ای پروانه کسب تسجیل شده موظفند ظرف حداکثر یکسال پس از ابلاغ این شیوه نامه تبصره 2 . کلیه عوامل اجرا یی مجری بایا دار ای پروانه مهارت فنی از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان باشند. مجری حق بکارگیری عوامل اجرا یی بدون پروانه مهارت فنی را ندارد.3 واحدی زر توزیع مربوطه و یا مناطق برق سراسر کشور می باشد که متقاضی جهت تقاضای نصب انشعابات برق به آن مراجعه می کند.3 17 صی: شخص حقیقی یا حقوقی که برقراری انشعاب یا انشعابات برقی و یا تغییر زر قدرت انشعاب و ظرفیت قراردادی را درخواست نموده، لیکن هنوز درخواست وی انجام نشده باشد.3 1 نر ترار«الای : عبارت است از قدرتی که زر قرارداد مشترک دج شده و مشترک مجاز به مصرف تا این حد برحسب کیلووات می باشد. این ظرفیت 0 ر واحد های مسکونی بر اساس ضوابط مصوب تعیین می گر 00 و 0 ر مور 0 سایر کار بری ها (غیرخانگی) 0 ر صورت وجو 0 امکانات فنی برای شرکت 0 ر چارچوپ ضوابط و بر اساس 0 رخواست3 _ا_گووه های ساختمانی: گرو 0 های ساختمانی جهت واگداری برق به ثس جدول دیل: جدول ادا. گروه های ساختمانی نوع ساختمان I گروه ساختمان «ی .:, I دو ملبقو ارتفاع از روی زمین وحداکثر زیر بنا 00 لا متر مربع سه تا پنج طبقه ارتفاع از روی زمین وحداکثر زیر بنا 2000 متر مربع شش تا ده طبقه ارتفاع از روی زمین وحداکثر زیر بنا 9000 متر مربع بش از زه طبقه ارتفاع از روی زمین و زیر بنا بش از 5000 متر مربعr._ _ ساختمان های مسکوئی: ساختمانهایی که برای سکونت در یک واحد و یا مجتمع چند واحدی طراحی و اجرا می نحردد (مطابق جدول 1 ).3 21 نی می. ساختمان هایی که برای ارائه خدمات به عموم طراحی و اجرا شده، تطیر ساختمان های آموزشی، اداری، خدماتی، فرهنگی، مساجد، هتل ها و مسافر خانه ها، مراکزتجاری، بهداشتی، درمانی و...(مطا بق جدول ا).

لا_ 22 _ سانحتمان های خاص: ساختمان هایی که معمولآ مورد مراجعه عمومی مردم نیست ولی کاربرد خاصی دا رند از جمله نگهداری اسناد مهم، مراکز اطلاعاتی، زندان ها، باغات، باغچه ها و ... (مطابق جدول ا).-23-3 ن ط ی : ساختمان هایی که در آن کارهای تولیدی و مشتی اتجام می شود ماتند کارگاه ها، کارخانجات، آزمایشگاه ها و ... (مطابق جدول ا) .rf- - دمتورا: منظور کلیه 0 ستورالعمل ها، بخژنامه ها و رویه های ابلاغی به برق های منطقه ای و شرکت های-3 « -2 اظت جرق اگن. مجموعه تجهیزات و شبکه بعد از کنتور برق شامل لوله کشی ، سیم کشی برق ،کابل کشی برق ، چراغها، پریز ها و سایر سیستمهای برقی و تماس سیستمهای جریان ضعیف می باشد.-3 لا 2 - شبکه بوق . منظور شبکه برق رسا نی متعلق به شرکت توزیع و یا برق منطقه ای می باشد.. مدود صلاحیت ناظران طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و آئین نامه اجرا یی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان. ماده لا- تعیین صلاحیت مجریان تجربی تاسیسات برق ساختمان: کمیته هماهنگی استان مطابق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و آئین نامه اجرا یی ماده ii قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نسبت به تعیین نحوه و حدود صلاحیت مجریان تجربی تاسیسات برق ساختمان اقدام خواهد کرد. ه ا: مجریان دکر شده در ماده لا فقط صلاحیت اجرای اظت جرق دا اط لحز را دارا خواهند بود. .>. 0 .ددندد.1.7 . مالک ساختمان پس از دریافت دستور تهیه نقشه اقدام به تهیه نقشه های معماری و سازه توسط مهندسین مربوطه ی نمإید. م مندی هرا- برق L اخد نقشه های معماری اقدام به براورد قدر مورد نیاز با اخد نظ م مدمر تاسیسات مکانیکی(جهت رعایت مفاد أثین نامه تکمیلی تعرفه های برق)، بررسی وضعیت ساختمان از تطر رعایت حریم شبکه برق و هراحی نقشه های برق می نما ید. ه . سراب لزوم مدور تاثیدیه مهندس ناظر که ممهور به مهر سازمان استان میباشد جهت ارائه به توزیع مربوطه- مالک به همراه تفشه طراحی برق و خرم شماره , که توسط مهندس طراح برق تهیه شده است به شرکت توزیع مربوطه مراجعه می نما ید. - شرکت توزیع مربوطه موظف است زر مدت 7 روز کاری وضعیت ساختمان را از نظر نحوه رفع حریم و تامین برق (واگداری پست توزیع ، محل نصب کنتور و....) به مالک اعلام نمایند. زر صورت عدم نیاز به تغییرات درطراحی معماری،

توزیع مربوطه اقدام به مدور تأییدیه امکان واگداری برق ساختمان به مالک جهت مراجعه به سازمان استان یا مراجعه به شهر 0 اری جهت تهیه پروانه می نما ید.f-V - در صورت نیاز به تغییرات در طراحی معماری ( به دلیل واگداری پست و یا رفع حریم شبکه برق) مالک، نامه موارد اصلاحی توزیع مربوطه را به طراح برق، معماری و سازه تسلیم کرده و از آنها درخواست تغییرات لازم می نما ید. پس از اعمال تغییرات،  ویرایش شده بهمراه قدرت درخواستی به توزیع مربوطه اعلام می گردد. در صورتیکه تغییرات اعمال شده مطابق با شرایط اعلامی باشد توزیع مربوطه با نامه ای امکان واگداری برق را به مالک اعلام می کند.ף-v - زر این مرحله مالک بهمراه نامه تأثید توزیع مربوطه به سازمان استان و یا شهرداری جهت صدور پروانه ساخت مراجعه می نما ید. پس از صدور پروانه، مالک به توزیع مربوطه مراجعه و در خصوص عقد قرارداد برق دوره ساخت و ساز و برق های دائم خود اثدام می نمایدr-V - سازمان استان با توجه به نامه ارسالی توزیع مربوطه اقدام به انتخاب مهندس ناظر نموده و ناظر را به مالک معرق-7-7 ناظر با حضور مؤثر خود در تماس مرا حل ساخت و ساز وفق نقشه طراحی ( بازنگری در طراحی با تطر طراح برق زر صورت نیاز ) و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تطارت می کند.A-V - در صورتیکه ساختمان در حال ساخت باشد پس از اطلاع رسا نی توزیع مربوطه اشهرداریهاا سازمان استان، مالک به اداره برق مراجعه و اداره برق وضعیت برق ساختمان را از تطر قدرت مورد نیاز و حریم شبکه الکتریکی بررسی می کند. زر صورت نیاز به تغییر در ساختمان (به علت حریم شبکه و یا واگداری پست) تغییرات به مالک ابلاغ می گردد. مالک موظف است نسبت به انجام اصلاحات با نظر مهندسین طراح معمار، سازه و برق اقدام کند. این نمع ساختمانها زر هر مرحله از ساخت که باشد پس از اعلام توزیع مربوطه، می بایست اقدام به تعیین مهندس ناظر از طریق سازمان استان نمایند و مهندمر مدکور نیز وظإف خو> را به نعو 0 مقتض انجام دهد. بدیهی امت واگداری انشعاب برق به إین >سته از ساختمانها نیز بدون تأثیدیه ناظر برق انجام نغواهد شد. ه. بند فوق قفط شامل ساختمانهایی که قبل از ابلاغ این أثین نامه ، شرع به ساخت و ساز کرده اند می باشد.o,.-v - زر صورت بروز هرگونه نقص و اشکال زر مرا حل اجرا، ناظر موظف است مراتب را کتبآ به مالک ساختمان جهت اصلاح اعلام نما ید.7 _ 0 ا_ مالک پس از دریافت تأییدیه و کسب نقشه ازیبلت (چون ساخت) تایید شده توسط ناظر، جهت برقراری اشتراک به مطقه برق مراجعه می نما ید.7 _ 11 _ مناطق برق از برقراری انشعاب برق ساختمان هایی که فاقد تأییدیه ناظرین برق باشند خودداری خواهد نمود.

7 _ 12 _ مبلغ حق الزحمه تطارت با عنایت به ماده 17 ا أثین نامه اجرا یی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که از طرف وزارت مسکن و شهر سازی تعیین و اعلام شده و یا خواهد شد میباشد و هزینه دیگری از بابت اجرای این شیوه نامه روا لبه نمیگر»لا-13-7 نحوه توزیع کار نظارتی یبن ناظرین توسط دفتر اجرا یی نظارت برق انجام می گیرن.1 _ 3 ا_ سازمان های استان همه ساله گزارش عملکر> ناظرین را به کمیته توسه تفاهم نامه ارائه خواهند نحو>.7 _ 5 ا_ خرم های چک لیست ، اشکالات و تأییدیه، توسط شور ای مرکزی و اخد تایید شرکت توانیر تهیه و به سازمان های استان ارسال خواهد شد. ا_لا ا_ مشرلیت حرفه ای و حقوقی تأ ییدیه های صادره به عهده ناظر مربوطه خواهد بود.7 _ 7 ا_ منطقه ا امور برق توزیع مربوطه زر صورت مشاهده هر گونه کوتاهی و بی توجهی زر امر طراحی و تطارت مراتب را مشروحآ جهت پیگیری به سازمان استان اعلام خواهد نمود.7 _ 1 _ در صورت اعلام هر نمع تخلف در طراحی و نظارت تاسیسات برق از طرف توزیع مربوطه، مالک و یا هر مرجع دیگر به سازمان استان ، مراتب توسط شور ای اتنظامی سازمان استان رسیدگی و حکم صادره کتبآ به طرفین ارسال خواهد شد.7 _ 19 _ در صورتی که کار اجرا شده ناتی و یا دار ای اشکال باشد، ناظر ایرادات را به صورت کتبی به مجری ا ماک اعلام می کند و پس اعلام نواقص یا اشکال به مجری ا مالک، تاسیسات برق اجرا شده توسط ناظر تائید نشود، کمیته کارشناسی حل اختلاف تشکیل و جهت جلوگیری از مسایل أ تی، اتخاد تصمیم لازم بعمل خواهد آمد. تبصره . زر صورت عدم حصول توافق، مراتب به کمیته هماهنگی استان ارجاع خواهد شد. زر این صورت تطر کمیته هماهنگی استان ثطعی و لازم الاچر است. ماده ^- شیوه پدیرش و آموزش ناظران : _ا_ برنامه آموزش مهندسان: بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان (مباحث مرتبط با مهندسی برق)، مقررات، بخشنامه ها، رویه ها و دستورالعمل های آموزشی ابلاغ شده لازم الاجرا از سوی وزارت مسکن و شهر سازی، شرکت توانیر و سازمان کشور می شود و سرفصل های آموزشی توسط دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی به پیشنهاد کمیته _ 2 _ برنامه آموزشی برای مجریان: این برنامه شامل مفاد اجرا بی مباحث مقررات ملی ساختمان (مباحث مرتبط با مهندسی برق) و مغاد اجرا بی مقررات، بخشنامه، رویه ها و دستورالعمل های آموزشی تعیین شده لازم الاجرا توسط شرکت توانیر و سازمان کشور

ماده 9 - شیوه انوزیع کار یبن ناظران:9 _ 1 _ دفتر اجرا یی نظارت برق راسآ و یا از طریق دفاتر نمایندگی در دهه اول هر ماه تعدادی کاربر با شماره سر یال جهت ثبت کارهای ارجاعی با ظرفیت تعیین شده ( طبق نظام نامه مصوب سازمان استان ) در اختیار ناظران قرار می دهد. زر صورتی که کارهای ارجاعی به دفاتر تطارت کمتر یا بیشتر از ظرفیت تعیین شده باشد،کمیته اجرا یی تصمیم گیری مقطعی خواهد کر> و کارها را عادلانه یبن مهندسان شاغل >ر آن >فاتر تقسیم خواهد نحو>.9 _ 2 _ تعداد کار ارجاعی بایا در دفاتر ثبت شود که بتوان توسط آن کاربر را کنترل نمود تا کار ارجاعی از ظرفیت تعیین شده تحا 0 نکند ور     .9 _ 3 _ پس از تکمیل پرونده و ثبت آن، از طریق کمیته اجرا یی به ناظر اطلاع زاده می شود تا برای اخد پرونده مراجعه نما ید، بدیهی امت اگر ظرف مدت 18 ساعت مراجعه نکند از ناظردیکر خواسته می شود تا وظیفه نظارت را به عهده بگیرد.9 _ 3 _ در صورت ارجاع کار از طریق دفاتر نمایندگی اگر بطورکلی تعداد کار ارجاع شده از طرف متقاضیان به دفاتر نمایندگی یبش از ظرفیت کاری ناظران شاغل در آن دفتر باشد، کتبا´´ از سایر دفاتر نمایندگی تقاضای همکاری می شود تا مشکل حل9 _ط مجری حقیقی یک پروژه نمی توانا بر کار اجرا یی خود تطارت دا شته باشد.9 _ک هیچکدام از اعضای رسمی یا غیر رسمی مجریان حقوقی نمی توانند بر کار اجرا یی خود نظارت کنند.9 _ 7 _ رؤسای دفاتر نمایندگی و کارکنان أن که دار ای صلاحیت طراحی، نظارت باشند نمی توانند در محدوده جغرافیا یی دفتر نمایندگی کار اجرا و یا نظارت یبدیرند.9 « 8 « در پایان هر فصل دفاتر نمایندگی موظف به اعلام میزان فعالیت هر ناظر به کمیته هماهنگی استان می باشند. راوو .لم_ ارته ء فی هنگ عمومی ضروری است وزارت نیرو و شرکت توانیر و توزیع های مربوطه با همکاری وزارت مسکن و شهر سازی، سازمان کشور و استان و دفاتر نمایندگی نسبت به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در زمینه اجرا یی شدن مفاد این تفاهم نامه از طریق وسایل ارتباط جمعی و امور تبلیغی اقدام نمایند. ماده اا. زمان ااد این شیوه نامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

ماده 17 - انعوفه خدمات مهثدسی تعرفه خدمات مهندسان ناظر در قالب سایر تعرفه های خدمات مهندسی توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سه ماهه چهارم هر سال برای سال بعد تعیین و جهت اجرا به سازمان کشور ابلاغ خواهد شد. ماده 13 - مفاد شیوه نامه: این شیوه نامه شامل ( 13 ) ماده و ( ð ) تبصره و (لا) پیوست در تاریخ 22 ا 3 ا 89 با اعضای مدیر کل امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و مدیر کل دفتر تطارت بر توزیع توانیر وزارت نیرو مورد تصویب قرارگرفت. هرگونه تفسیر، توسعه و تجدید نظر به عهده کمیته توسعه تفاهم نامه می باشد. مرجع اظهار تطر رسمی و پاسخگو یی به ابهامات و نظارت عالیه بر این شیوه نامه دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی می باشد.

یبوست های شیوه نامه اجرا یی ته رت بو_احی وا برای استاندارد ´فاسیسات برق کلیه اما کن یبوست شماره ا: موادی از قانون نظام مهندسی ساختمان یبوست شماره 2 : گردش کار واگداری اتننعاب یبوست شماره r . فرمهای شماره 1 الی 7 یبوست شماره : چک لیست های کتنرلی یبوست شماره ط . راهنمای تطارت یبوست شماره ( . اتعاهمنامه

پیوست شماره , مواو«ی اؤ قائوژ ئظام مهنل سی و کنترل سانحتماژ و آ پین شامه اپوایی آژ ماده 1 قانون: انعویف نظام مهئدسی و کئتول ساختمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آیین نامه ها، استانداردها و تشکلهای مهندسی، حرفه ای و صنفی که در جهت رسیدن به اهداف منظور در این قانون تدوین و به مورد اجراء گداشته می شود. ماده 2 قانون: اهداف و خط مشی این قائون عباوامتد از:1 . تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهر سازی.2 . تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخشهای ساختمان و شهر سازی. 3 . تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور. . ترویج اصول معماری و شهر سازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره وری. ط. بالابردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات. r . ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در این بخش.7 . وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجراء و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره بر داران از ساختمانها و فضا های شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره وری منابع مواد و انرژی و سرمایه های ملس.8 . تهیه و تنظیم مبانی قیمت گداری خدمات مهندسی.9 . الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط ومقررات شهر سازی و مفاد طرحهای جامع و تفضیلی و هادی از سوی تمام دستگاههای دولتی، شهرداریها، سازندگان، مهندسین، بهره بر داران و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش ساختمان به عنوان اصل حاکم بر کلیه روابط و فعالیتهای آنها و فراهم ساختن زمینه همکاری کامل میان وزارت مسکن و شهر سازی، شهرداریها و تشکلهای مهندسی و حرفه ای و صنوف ساختمان.10 . جلب مشارکت حرفه ای مهندسان و صاحبان حرفه ها و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرحهای توسعه و آبادانی کشور. ماده 72 آ پین نامه اجوایی . مرجع و نحوه رسیدگی به انحلئات حرفه ای و افضپاطی مرجع و نحوه رسیدگی به تخلفات حرفه ای و انضباطی دارندگان پروانه اشتغال به کار ، کاردانی و تجربی نیز مانند دارندگان پروانه اشتغال به کار مهندسی است لگن پس از تاسیس تشکیلات حرفه ای مربوط، شور ای اتنظامی استان و مرجع تجدید نظر به همکاری و هماهنگی تشکیلات مدکور اقدام خواهند کرد و موارد خاصی

که در مورد این گروه بایا مورد توجه مراجع رسیدگی کننده قرار گیرد و یا بایا از آن استشا، شود با توجه به پیشنهادات تشکیلات حرفه ای مربوط طی دستورالعملی به وسیله وزارت مسکن و شهر سازی به شور ای اتنظامی استان و مرجع تجدیدنظر ابلاغ خواهد شد. ماده 33 i پین نامه اجرا یی . مسئول تطارت عالیه پر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای صوابط و مقررات شهر سازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تماس ساختمانها و طرحهای شهر سازی و شهرک سازی و عمران شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور 0 ر مورد آنها الزامی است، بر عهده وزارت مسکن و شهر سازی است. و وزارت مدکور با انتشار اعلامیه و اطلاعیه ها، أگاهی های لازم را به افراد جامعه خواهد داد. ماده 73 أ پین نامه اجرا یی . مسثولیث شهرداری شهرداریها موظغند در متن تاییدیه تغشه های تفکیک زمین و متن پروانه های ساختمانی و متن پاسخ به هرگونه استعلام درباره کار بری و تراکم اراضی، مشخصات مصوبات طرحهای جامع، تفضیلی و هادی را که شامل نام مرجع تصویب کننده، تاریخ تصویب و شماره و تاریخ ابلاغیه قانونی است دکر نمایند. ماده 7 أ پین نامه اجرا یی . مسثولیث مالکان مالکان و کارفرمایانی که اقدام به احدا ساختمان می کنند موظغند از نخستین روز شرع عملیات اجرا یی، یک نسخه از نقشه ساختمان مهمور شده به مهر شهرداری و یک نسخه از پروانه ساختمان را زر تمام مدت اجرای ساختمان، در محل کارگاه نگهداری نمایند تا در صورت مراجعه ماموران کنترل ساختمان در اختیار أنها

  • تکفاز
  • خانگی
  • سه فاز
  • تکفاز سا پر مصارف
  • سه فاز
  • تکفاز صنعتی
  • سه فاز
  • تکفاز عمومی
  • سه فاز
  • مجموع

مهر و اعضای مهندس طراح نقشه های برق

تعداد طبقات ساز.: ا_ آ یا مدارک و نقشه های موجود بر اساس چک لیست طراحی تاسیسات برقی (برای ساختمانهای گروه های الف، ب، ج و د) تهیه و طراحی شده اند:-2 آ یا کارها بی اجرا بی با )امشخصات فنی قرارداد(ا و (( استاندارد تجهیزات الکتریکی ( 60364 - (lEC )) و (( مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان )) مطابقت داده شده است؟ - آ یا از علائم خطر و هشدار دهنده بر روی تابلو های برق و سایر تجهیزات برقی در هنگام اجرا و بس از اتمام عملیات استفاده شده است:-3 آ یا بدنه کلیه تاسیسات و تجهیزات الکتریکی به سیستم زمین وصل شده اند؟ «- آ یا دستور العمل تعمیر و نگهداری،بهره برداری ،نصب و نقشه تک خطی مدار تابلو و نگهداری این مدارک در درب تابلو نصب شده است ؟ لا- آ یا کلیه دریحه های تهویه هوای اتاق تاسیسات برقی جهت جلوگیری از ورود حیوانات کوحک نظیر گربه و پرندگان به داخل اتاق دار ای حفاظ میباشند؟87 یا مدار برق اضطراری که از طریق دیزل ژنراتور تغدیه میشود توسط کلید چنچ اور از مدار اصلی جدا شده است:-8 آ یا تغدیه حداقل یک آسانسور ، روشنایی راه پله ،سیستم های تهویه ،روشنایی اتاق کنترل و نگهبانی ،و همچنین مراکز تلفن ،اعلام حریق و سیستم صوتی از طریق برق اضطراری ادیزل ژنراتورا تامین شده است ؟-9 آ یا برای تغدیه سیستم های ضروری (آسانسور، روشنابی حداقلی و سیستم های مکانیکی برق افطراری) لحاظ شده است ؟-10 آ یا کلیه هادی های بیگانه به منظور هم ولتاژ شدن با پتانسیل زمین (هم بندی ا به سیستم زمین وصل می باشند؟11 - آ یا کاهل کشی تاسیسات برقی با سایر تاسیسات ساختمان نظیر آب ،گاز و غیره تداخل دارد: و آ یا تمهیدات لازم به منظور حفاظت های لازم در نظر گرفته شده است:12 - آ یا در تابلو های برق وتابلو تلفن ، خطوط رزرو جهت نصب تجهیزات احتمالی در آ ینده منظور شده است؟13 -آ یا مسیر های عبور کاهل نظیر لوله ها،سینی ها ،دا کت ها و غیره و همچنین کانال های کاهل بطور صحیح اجرا شده اند و با استاندارد ها و مقررات ملی مطابقت دا رند؟1 -آ یا در کاهل کشی ها بویژه در ساختمان های گروه ج و د سایز کاهل با محاسبات سایز کاهل از هریق افت ولتاژ کنترل ، و حد اکثر طول مجاز رعایت شده است؟19 - آ یا تمهیدات لازم بمنظور جلوگیری از عبور کاهل از مکان های ممنمع بطور مثال از میان درب ها در نظر گرفته شده است؟ لا ا - آ یا تمهیدات لازم بمنظور جلوگیری از صدمه به کاهل ها در زمان کاهل کشی اتخاد شده است؟         

17 » در صورت استفاده از کاهل با هادی آلومینیومی ، جهت اتصال به هادیهای مسی آیا از اتصالات مناسب استفاد 0 شد 0 است ؟-18 در صورت وجود پست برق آ یا ضوابط فنی مربوط و استاندارد های تعریف شده رعایت شده است ؟-19 در صورت وجود برق اضطراری و دیزل ژنراتور آ یا ضوابط فنی مربوط به آنها اجرا شده است ؟-20 i یا کلیه تابلو ها اعم از تابلوی اصلی برق ( (MDP ،تابلوی برق واحد ها ( (DP ،تابلو برق مشترک ( GP ) و تابلو های سیستم های جریان ضعیف شامل . تابلو های تلفن ،تابلو های اعلام حریق ، و تابلو های سیستم صوتی و تابلو های تغدیه سیستم شوفاژ ،تغدیه آسانسور و تغدیه کامپیوتر و UPS بطور صحیح و مطابق با نقشه های طراحی شده ساخته شده اند؟-21 i یا در تابلو اصلی برق (کنتور) موارد دیل رعایت و اجرا شده اند-1-21 آیا حداقل ضخامت ورق تابلو کنتور( 5 / 1 < ) رعایت شد 0 است؟-2-21 آیا ابعاد تابلو و جیدمان کنتور ها و وسایل اندازه گیری (ولتمتر و آمبر متر) و همجنین وسایل حفاظتی و عمق تابلو مناسب اجرا شده است؟-3-21 i یا رنگ آمیزی تابلو برق اصلی ( (MOP از نمه الکترو استاتیک پاششی و یاکور 0 ای می باشد-3-21 i یا بر حسب مستندات درجه حفاظت تابلو ی برق اصلی ( MDP ) در صورت door )مابودن حداقل ( 43 < (lp و در صورت In door بودن (Ip >23)J91.l> میباشد-5-21 آیا تجهیزات داخل تابلو اعم از وسایل قطع و وصل و حفاظتی ،دا کت های عبور سیم ،ترمینالها و وسائل انداز 0 گیری ، شینه ها، مناسب و از نمه استاندارد تهیه و نمب شد 0 اند.-7 -1 آ یا اتصال ارت بین شینه های نول و ارت در تابلوی اصلی انجام شده است؟-7-21 آیا ارتفاع نصب تابلو (در ارتباط با حداکثر ارتفاع کنتور ردیف بالا یی و حداقل ارتفاع کنتور ردیف پائین )و همچنین فواصل مجاز از تاسیسات اب و گاز رعایت شده است؟-8-21 i یا بدنه تابلو ارت شده است.-9-21 آیا با توجه به شرایط معیطی عنداللزوم از Heater در داخل تابلو استفاده شده است.-10-21 آیا سیم های افشان ورودی به ترمینالها لحیم شد 0 و یا دار ای سر سیم مناسب میباشند .-11-21 آیا تغدیه تابلوی اصلی و کاهل کشی های قبل از تابلو مطابق با مبحث 13 مقررات ملی ساختمان انجام شد. است.-12-21 آیا ساخت تابلو توسط سازندگان مورد تائید مراجع دیصلاح در خدمات مربوطه انجام گرفته است.-13-21 آیا مقادیر نامی (کمیت های ولتاژ و جریان)تجهیزات قطع و وصل و حفاظتی و اندازه گیری در تابلوی اصلی ( 9 مناسب و مطابق استاندارد و یا مقادیر مندج در  انتخاب شده اند-22 آیا حریم شبکه های برق در حالت دائم (ساختمان تمام شد 0 )و در حالت موقت (پیش آمدگی که عمدتآ در نصب داربست برای نما کاری رخ میدهد)رعایت شده است.-23 i یا سیستم برق داخل ساختمان از نمه TN-S بود 0 و هادی حفاظتی ( (PE اجرا شد 0 است. ) -2 آیا کلید حفاظت از جریان باقیمانده ( RCCB ) در ورودی تابلو های واحد ها با جریان باقیماند 0 30 میلی آمپر اجرا شد 01-25 آ یا سیستم زمین ساختمان بدرستی اجرا شد 0 و مقاومت زمین کمتر از 2 اهم برده و همچنین سطح مقطع سیم زمین بطور صحیح انتخاب و اجرا شده است؟ لا 2 » آ یا کلیه اتصالات ،ترمینالها و تابلو ها از جهت عدم تماس با رطوبت و آب و عایق بندی مناسب بطور صحیح و مطابق با مقررات ملی ساختمان (مبحث 13 ) اجرا شد 0 است؟-27 آ یا حداقل سطح مقطع مناسب جهت هادی های روشنایی و بریزها(به عنوان مثال سطح مقطع mm2 ها(جهت روشنابی و نأ 215 جهت پریز ها )انتخاب و اجرا شد 0 است.-28 آیا کلیه کلید های MCB .MCCB ,ACB و فیوز ها از سازندگان معتبر و شناخته شد 0 و مطابق استاندارد تهیه و در تابلو نصب شد 0 اند؟

-29 آ یا از سیستم مدیریت هوشمند و BMS در ساختمان نظیر کنترل روشنایی و کنترل زمانبندی سایر وسائل برقی استفاده و اجرا شده است؟-30 آیا مطابق مبحث 13 مقررات ملی ساختمان و حسب نیاز از تجهیزات جریان ضعیف در ساختمان از قبیل تلفن،اعلام حریق ،آنتن مرکزی ، سیم های صوتی و تصویری و درب بازکن برقی استفاده شده است؟-31 i یا فاصله لازم بین مدار های جریان ضعیف وکابل های برق در مسیر های کاهل کشی ،سینی های کاهل و داکت ها و غیره لحاظ شده است.-32 i یا از لوله های مناسب وبا ظرفیت کافی جهت سیم کشی های برق و جریان ضعیف استفاده شده است.-33 آ یا در مسیر های لوله کشی مدارات برق و سیستم های جریان ضعیف از لوله خرطومی استفاده شده است.؟-33 آ یا سطح مقطع سیم ها و کاهل های برق و سیستم های جریان ضعیف در کلیه مدارات اعم از تابلو ها ،ورودی کلیدها و پریز ها و ترمینالها و غیره مناسب و مطابق نقشه های  شده توسط مهندس طراح اجرا شده اند. ط 3 - i یا محل و ارتفاع نصب کلیدها و پریز ها اعم از پریز های برق ،آنتن ،تلفن و شبکه کامپیوتری مناسب و مطابق نقشه و استاندارد اجرا شده است.-38 i یا چراغ های روشنایی و تجهیزات سیستمهای جریان ضعیف شامل دتکتور های دود و حرارت و بلندگو ها در سقف مناسب و مطابق با نقشه طراحی شده نصب گر دیده اند.-37 بررسی کیفی نصب و اجرای تجهیزات جریان ضعیف بشر زیرو-1-37 ا یا جهت واحد های مسکونی و واحد های اداری از کاهل مناسب جهت کاهل کشی تلفن استفاده شده است.-2-37 آیا باکس اصلی و بکس های فرعی تلفن در طبقلت از نمع وسایز مناسب با شانه بندی کافی و درب قغلشو میباشند.iV -- آ یا ظرفیت مرکز تلفن با نقشه طراحی شده مطابقت دارد؟-3-37 آ یا در سیستم اعلام حریق ،دتکتورهای حرارت و دود مورد استفاده در طبقات مطابق نقشه طراحی شده نصب و1 I >ر-9-37 آ یا مشخصات فنی تجهیزات سیستم اعلام حریق شامل (( دتکتورهای دود و حرارت اا،((پوش باتوز))ها برای اعلام دستی ،((آژیرها ))،(اچراغ های چشمک زن)) ((باطریها ااو همچنین((مرکز اعلام حریق))دارای استاندارد برده و از نماینده معتبر خریداری شده اند.-8-37 آ یا در طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق ((ناحیه بندی مناسبه)در نظر گرفته شده است.-7-37 i یا در سیستم آنتن مرکزی لوله گداری برای هر واحد متناسب با تعداد پریز آنتن منصوبه در واحد است.-8-37 آ یا تجهیزات آنتن مرکزی از قبیل کاهل کواکسیال، Splitter ها و Tap-of ها و آ مبلی فایر و همجنین آنتن از نمه مناسب و دار ای استاندارد مورد قبول میباشند ؟-9-37 آ یا در سیستم پیام رسا نی تجهیزات نمب شده ،شامل ((مرکز پیام رسانی))بلندگو های سقفی و یا دیواری و سایر تجهیزات دار ای مشخصات فنی و استاندارد مورد قبول میباشند.-10-37 آیا بلندگو ها در محل تعیین شده در نقشه نصب شده اند.-11-37 آیا در شبکه کامپیوتری استاندارد بودن سوکت ها ،کاهل ها ا از نحع 976، CATS و کاهل خیبر نوری ،سرور اصلی، سوئیچ های  همچنین سیستم تغدیه کامپیوتر ( UPS ) رعایت و مشخصات فنی آنها کنترل شده است.-12-37 آیا جهت تغدیه سرور اصلی و سوئیچ های HUB از UPS استفاده شده است.-38 آ یا پریز های برق از انواع متناسب با محل نصب انتخاب شده اند؟-39 i یا جهت چاه آسانسور و موتور خانه از چراغ های تونلی (حفاظ دار )استفاده شده است.         

-30 آ یا در چاه ارت صاعقه گیر از مصالح مناسب و مطابق نقشه استفاده شده است.1 i - یا فاصله لازم مابین چاه ارت ساختمان و چاه ارت صاعقه گیر و همچنین فاصله چاههای فوق با چاههای ارت و برقگیر همسایگان مجاور رعا یت شده است.-32 i یا نمب صاعقه گیر در ساختمان های با ارتفاع _ 23 2 با لحاظ نمودن شعاع همپوشانی ساختمانهای مجاور و همچنین نصب چراغ اعلام خطر انجام شده است.i - fן یا مقطع سیم های مسی مورد استفاد 0 در سیستم زمین و الکترود مسی چاه های ارت (ساختمان و صاعقه گیر)مناسب و مطابق نقشه انتخاب و اجرا شده اند.-33 i یا نقشه تاسیسات برق اجرا شده ( bUIlt ممط)تهیه شده است؟ مهر J اعضای مهندس ناظر برق مهر J اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

یبوست شماره طlJåi راهنمایرت برطراحی و اجرای استاندارد ´تاسیسات برق کلیه اما کن بو اساس مباحث مقررات ملی ساختمان و مقررات اجرا یی وزارت نیرو راهنمای حاضر که زر راستای تییبن موارد مربوط به امر نظارت برق موضمه تغاهمنامه نامه سه جانبه فیمابین وزارت مسکن و شهر سازی، وزرات نیرو (شرکت توانیر) و سازمان نظام مهندسی تدوین گر دیده است بصورت مختصر و گدرا پار 0 ای از وظایف و تعهدات مهندسین طراح، ناظر برق ساختمان را یا 0 أوری مینماید. اگر چه با توجه به چک لیست پیوست، بیشترین تاکید بر مشخص نمودن وظایف مهندسین ناظرین برق ساختمان میباشد و لیکن با توجه به دکر برخی موارد که میبایست مهندس طراح برق در هنگام شرع به هراحی مورد توجه قرار دهد میتواند ا.هدف 0 . هدف از تهیه این روش اجرا یی نعیپن ثحوه فعالیت مهندسین ناظر برق در فرأ پند ثأمین برق متغاضیان می باشد. تا بتوان با استفاده از خدمات ایشان نسبت به اجرای الزامات تاکید شد 0 از سوی وزارت مسکن و شهر سازی و سازمان نظام مهندسی در اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها اقدام نمود.r - محدوده اممتبار 0 . این روش اجرا یی بر مبنای تفاهم نامه موخ ا / f/C:J ^ فیمابین وزارت مسکن و شهر سازی، وزارت نیرو و سازمان نظام مهندسی ساختمان تنظیم گر دیده و در سراسر کشور کاربرد دارد. ه_ مفاهیم : مضدمو ئاهره مهس برق دار ای پرو اه اشغال به کار «ر پایه های یک، دو و سه که «وره و یا دوره های آموزثی مومو بد ( ï- > شیو 0 نامه را با موقفیت گدراند 0 باشد. سازمان نظام مهندسی ساختمان: این سازمان برای تامین مشارکت هرچه وسیع تر مهندسین ساختمان در انتظام امور حرفه ای تأمپبس گر دیده است. در هر استان نیز یک سازمان به شام سازمان نظام مهندسی ساخثمان اسنان وجود دارد.

این سازمان به عنوان بازوی اجرا یی وزارت مسکن وشهرسازی در بخش صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی عمل می کند. اما مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، وزارت مسکن و شهر سازی می باشد. پروانه اشتغال به کاو مهندسی: دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در هر یک از (لرشته های اصلی)) یا (لرشته های مرتبط)) با صنعت ساختمان، پس از قبولی در آزمون ورود به حرفه، با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کار می توانمد >ر یک یا جد زمیمه خدمات مهدمی از قبیل طراحی،محاسبه و نظارت پروانه اشتغال به کار مهدسی را از   اسث زه کمیته ای است متشکل از نماینده توزیع مربوطه ، نماینده سازمان مسکن و شهر سازی استان و سازمان استان که جهت پیشبرد اهداف تفاهم نامه بر اساس شیوه نامه اجرا یی تشکیل می گردد و مسائل محلی و مشکلات حل نشده زر کمیته کارشناسی حل اختلاف را بررسی و زر صورت امکان طبق مقررات حل، و زر غیر این صورت مسائل طی نامه ای به کمیته توسعه تفاهم نامه اعلام می نما ید.1.7 مسثولیتها: ت لی ´نوزبح . امحم از شرکت توزیع و یا برق منطقه ای سیستان و بلوچستان مسئولیت دا رند که به کلیه عوامل تحت سرپرستی ابلاغ نمایند که متقاضیان برق بایا بر مبنای رویه حاضر محمل نموده و نصب انشعاب ایشان منوط به ارائه تأیدیه ممهور به مهر از سوی مهدمر اظر دار ای پرو اه اشتغال به کار «ر پایه های یک، دو و سه که دور 0 و یا دوره های آموزشی موفس بند ( 3 - 13 ) این شیو 0 نامه را گدراند 0 باشد می باشد. سازمان تظام مهندسی استان_ وظیفه آموزش مهندسین ناظر و ارجاع کار به ایشان را طی ضوابط مشخص در شیوه مهندس ظ نر. مهنس برق دار ای پروانه اشتغال به کار در پایه های یک، دو و سه که دوره و یا دوره های آموزشی موضمع بند ( 1 f- ) این شیوه نامه را گدرا نده باشد و مسئولیت کنترل نحوه اجرای تاسیسات الکتریکی را از طریق گرد شکار موجود زر این رویه برعهد 00 ار 0 .r- شرح عملیات :1-2-3 لیست تفشه های ´نأسیسات برقی ساختمان ومحاسبات موردنیازجهت کنترل تفشه های تاسیسات برقی در کلیه پروژ 0 ها به ثس زیر می باشد .

- نقشه های مداربدی پریز ها - نقشه های مدار بندی چراغها و کلید های مربوطه - نقشه های مدار بندی تلفن - نقشه های تابلو های برق اصلی و فرعی - نقشه های برقی تاسیسات موتور خانه - نقشه های کاهل کشی و سینی کشی کاهل (حسب نیاز) - جزئیات اجرا بی - جزئیات اجرا بی چاه ارت - نقشه رایزر دیاگرام سیستم های نیرو رسا نی - نقشه رایزر دیاگرام سیستم های جریان ضعیف - نقشه های سیستم اعلام حریق با توجه به ضوابط (حسب نیا زا - تفشه های نیرورسانی به موتور خانه آسانسور (حسب نیاز) تدکر . مقیاس نقشه ها می بایست زر اندازه مناسب بود 0 و از 00 اا 1 کوچکتر نباشد.r-r- رعایت حریم شبکه های برق :1.2.2.3 حریم شبکه های برق می بایست در زمان طراحی توسط مهندس طراح بر اساس بازدید از محل کنترل شده و در زمان اجرا نیز توسط مهندس ناظر دقیقآ رعایت گردد.2-2-2-3 رعایت حریم شبکه ها در حالت دائم (ساختمان ثمام شده) و در حالت موقت (برأمدگی های زمان اجرا که ناشی از نصب داربست می باشد) بر اساس جدول 1 _ 1 الزامی می باشد.3.2.2.3 در موارد خاص، منطقه ا امور برق می توانا با انجام تغییرات لازم امکان رعایت حریم موقت را تامین و پس از اتمام عملیات اجرا یی پروژه زر صورت لزوم تغییرات انجام شده را به حالت اول برگرداند.

جدول 1 : حریم خطوط برق حریم شبکه های فشار ضعیف ، فشار متوسط و فشار قوی در مناطق شهری وروستابی در حال حاضر بایا مطابق با جدول( 1 ) رعایت گردد و در صورت تغییرات احتمالی توسط وزارت نیرو (شرکت توانیر) ضوابط جدید به صورت الحاقیه به این دستورالعمل ابلاغ می گردد.7.2.3 نحوه برق رسا نی به ساختمان ها و معیار های واگداری زمین پستl-ן-l- باستناد مفاد بند f-rf--r آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق در محدوده شهری، انشعابات استاندارد تکغاز، شامل انشعابات « 2 و 32 آمپر و انشعابات سه فاز، شامل 14 ، « 2 و 32 آمپر می باشد و در روستا ها واگداری انشعابات ط ا آمپر تکفاز در صورت تطبیق با ضوابط ابلاغی بلا مانع می باشد. واگداری انشعابات دیماندی از قدرت 30 تا290 کیلووات با ولتاژ ثانویه و از 240 کیلووات به بالا با ولتاژ اولیه می باشد.r-ן-r- بر اساس مفاد بند i f-rY پین نامه تکمیلی تعرفه های برق، متقاضیان انشعابات فشار ضعیف که برق آنها از طریق پست زمینی تامین می شود بایستی با توجه به قدرت مورد نیاز در تهیه زمین پست فشار متوسط مشارکت3-3-2-3 در صورت ضرورت فنی، برای مجموعه های متشکل از واحد های خانگی و تجاری با میزان قدرت درخواستی( با احتساب ضریب همزمانی تصویب شده) از 190 تا 240 کیلووات، واگداری زمین پست به حسب تشخیص واحد های دیربط شرکت توزیع الزامی خواهد بود.

f- 1"-r- برای مجموعه های ساختمانی که قدرت مورد نیاز با احتساب ضریب همزمانی از 250 کیلووات تا 7 مک وات ( L ول ق انویه)اشد واگداری زمین پست ازامی خواهد بود.9-3.2-7 در صورتیکه مجص قدرت درخواستی برای مجموعه های ساختمانی شامل مسکو نی، تجاری و عمومی 7 مگاوات و بالاتر باشد مشمول واگداری زمین پست فوق توزیع خواهد بود.-7-2-7 لا چنانچه به تشخیص شرکت ضرورت دا شته باشد که در مورد متقاضیان فشار متوسط از ساختمان پست اختصاصی یا پست پاساژ که توسط متقاضی احداث می گردد به صورت عمومی - اختصاصی استفاد 0 شود، در این حالت متقاضی می بایا ساختمان پست مزبور را طبق نقشه و مشخصات و با نظارت شرکت ساخته و حق استفاده از زمین و ساختمان را به موجب قراردادی به شرکت واگدار نماید در چنین حالتی شرکت سهم خود را در خصوص حق استفاده از زمین و ساختمان پست به نسبت مساحت اشغال شده و به قیمت عادله روز پرداخت خواهد کرد. بدیهی است متقاضی حق استقرار تاسیسات پست اختصاصی خود را در بخش فوق نخواهد داشت بلکه میبایست نسبت تخصیص زمین و احداث پست اختصاصی اقدام نماید.در پستهای مشترکی که بدین ترتیب احداث می گردد تهیه ، نصب و تعمیر و نگهداری کلیه تاسیسات قسمت اختصاصی پست بعد از نقطه تحویل ( به استثناء وسایل اندازه گیری ، نصب و تعمیر و نگهداری تاسیسات و ساختمان بر عهده شرکت خواهد بود.f-r- انشهاب در دوره ساخمت و ساز و قرارداد ´نا مین برق داه1.3.2.3 ضوابط واگداری انشعاب موقتl-l- f-l- بر اساس آئین نامه تکمیلی تعرفه های برق چنانچه محلی قبلآ دار ای انشعاب برق باشد ، مالک موظف است پیش از تخریب ساختمان به توزیع مربوطه اطلاع دهد تا انشعابهعای اضافی موجود موقتا جمع آوری شده و یک انشعاب مناسب (تکفاز یا سه فاز با کار بری جدید) در اختیار وی قرار گیرد . مهندس طراح موظف است در خصوص که مسئولیت هرگونه حادثه ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی به عهده مالک است را به ایشان ابلاغ نما ید.2.1.3.2.3 تطر به اینکه ممکن است بدلیل مقاطع ضعیف شبکه امکان تامین برق در حین ساخت و ساز را جهت اتخاد تدابیر لازم به وی اعلام نما ید.

r-f-r- ضوابط ´زمین برق دثم1-1- f-l- در مورتی که تعداد واحد های ساختمان به معوی باشد که صرف آن تابع بد های -1-i-l- تا1 -1-1-1-1 ( آین دمه)بشو« ، مهدس طراح ممن تهیه  برق و برآورد قدرت مورد پاز به مالک ابلاغ می مماید که با همرا 0 داشتن نقه ها به ادارت برق مراجعه و میزان قدرت مورد پاز را جهت اقدام لازم به شرکت اعلام نما ید.1-1- f-l- با توجه به تعداد و قدرت اشعابهای درخواستی متقامی و ظر به تشه های تهیه شد 0 توسط مهندس طراح برق و نیز با تایید ادارات برق، زر همین مرحله قرارداد تامین برق نیز منعقد می گردد . مسئولیت رعایت تعهدات مفاد قرارداد تامین برق دائم به عهده طرفین قرارداد خواهد بود.-2-3 ط نحوه کاهل کشی اتعدیه املی ساختمان1.9.2.3 در ساختمانهای با یک وجه مشرف به معابر عمومی ، برق رسا نی از وجه موجود و با توجه به بند 3.9.2.32.5.2.3 زر ساختمانهایی که از دو وجه یا بیشتر به معابر عمومی مشرف می باشند ، انتخاب مسیر برق رسا نی با پیشنهاد مهندس طراح تاسیسات برق و با تشخیص اداراه برق مربوطه خواهد بوز .3-9-2-3 در مجتمع ها و ساختمانهعای بزرگ که تعداد تابلو های کنتور یبش از یک دستگاه برده و بین تابلو ها نیز کاهل کشی ضرورت دا شته باشد. نحوه لوله گداری و مسیر تغدیه توسط مهندس طراح پیشنهاد و توسط شرکت توزیع تائید و یا تعیین می گردد .-2-3 ( نحوه ساخت و نصب ´نابلوی کنتورr-l- - تابلوی کنتور را متقاضی بایستی با هماهنگی کامل مهندس ناظر و منطقه ا امور برق و با رعایت کامل استاداردها و مموبه های ابلافی تهیه مماید.2.8.2.3 استغاد؟ از کلید های قطع نشت جریان الکتریکی برای هر مشترک به صورت مجزا الزامی بوز؟ و اتصال یک نول مشترک به همه یا تعدادی از کلید های قطع نشت جریان ممو می باشد .3-5-2-3 نصب تابلو میبایست بر اساس ضوابط ابلاغی انجام گردد.v-r- ضوابط ابحی ای سیستم زمین1-7-2-3 سیستم زمین داخل ساختمان بایستی با رعایت مقررات ملی ساختمان مبحث سیزدهم اجرا گردد . اجرای این سیستم بر اساس مقررات مدکور و آنچه ن ر بند های زیر خواهد آمد بایستی برای تماس منازل ، مغاز 0 ها ، واحد های صنعثی و به طور کلی هر ساختمان ، بدون در نظر گرثتن متراژ و تعداد طبقات رعایث شود .

2-7-2-3 چنانچه در نزد یکی ملک چاه ارت دیگری اجرا شده باشد. اجرای چاه ارت در ساختمان مورد نظر منوط به بررسیهای لازم و اتخاد تصمیم نهایی در مورد اجرا و یا عدم اجرا توسط مهندس طراح می باشد.2.7.2.3 لازم است سیستم زمین در صورت لزوم با لحاظ نمودن آخرین پیشرفت های روز در زمینه احداث چاه ارت (استفاده از بنتونیت و سایر مواد کاهش دهنده مقاومت) با مقاومت حداکثر 2 اهم اجرا شود .در اینصورت می توان با همبندی شمش های نول و ارت در محل تابلوی کنتور مشترکین . هم برای ارت کردن سیستم داخلی و هم برای زمین کردن بدنه تابلو ، از سیستم زمین واحد استفاده نمود .2-7-2-3 لازم است مقدار مقاومت سیستم زمین توسط مهنس ناظر برق اندازه گیری شود و در چک لیست مربوط ثبت گردد و از پدیرفتن ارت های با مقاومت بالاتر از 2 اهم خودداری گردد .3-7-2-3 لازم است انداز 0 گیری مقاومت سیستم زمین زر ساختمانها حداقل مالی یکبار انجام گردید 0 و زر صورتی که میزان أن از مقادیر توصیه شده در استاندارد پیثنتر باشد نسبت به اصلاح سیستم ارت اقدام گردد . مسئولیت انجام این کار با مالک یا مالکین بود 0 و ایشان می توانند زر این راستا از خدمات مهندسان ناظر برق مورد تایید سازم